Rozbor edice Dragon’s Maze


Komletný spoiler na novú edíciu už je pár dní vonku a ja som tu s trochu obšírnejším náhľadom na jej najzaujímavejšie kúsky. Očividne sa Wizardi zamerali hlavne na podporu stávajúcich gildovných schopností. Čo mne, ktorý z nich ich až tak unesený nie som, veľmi nevyhovuje. Osobne som radšej, keď kombinácie hľadajú a vytvárajú hráči a nie sú až tak „vnucované“. Ale to je iba môj osobný názor. Takže poďme už radšej na jednotlivé karty. Spomeniem nielen karty, ktoré budú očividne broken, ale i tie slabšie, ale stále hrateľné, ktoré by sa mohli objavovať v balíkoch.

Lavinia of the Tent

Prvý príklad podpory gildovnej schopnosti. Tentoraz azoríjského detain-u. A zase to nie je až také zlé. Bytosť 4/4 s protekciou na najagresívnejšiu farbu za 5 mán by bola niekedy považovaná za silnú i sama o sebe. To už bolo ale dávno a dnes v dobách trojmanových 4/4 a štormanových 5/5 je treba už i niečo pridať. A tým niečím je tomto prípade jednokolový „globálny removal“. Ten poskytne čas – a to je niečo čo azoríjský kontrol potrebuje (napríklad na potiahnutie „ozajstného“ globálneho ničenia, alebo nejakej tej win condition). A jej „veľké telo“ sa dá využiť v obrane proti agresívnejším (3/3) potvorovým balíkom, pričom protekcia ju ochráni i pred kartami ako Mizzium Mortars, Bonfire of the Damned, či Oliviou Voldaren. Plus sa dá blinknúť (Cloudshift, Restoration Angel). Takže do Azorius Aggra, alebo možno ako SB proti iným aggrám do UWx Kontrolov.

Exava, Rakdos Blood Witch

Nie je to žiadne terno, ale do strednej fázy hry ako 4/4 bijec s haste a prvým úderom za „iba“ 4 many sa určite – do nejakého agresívneho RB – zíde. Jej druhá schopnosť je už iba (viac ako príjemný) bonus pre bytosti ako Rakdos Cackler, Thrill-Kill Assassin, či Gore-House Chainwalker v nejakom lacnejšom Rakdose (Exava podľa mňa až taká drahá nebude – ale môžem sa mýliť) alebo pre bytosti ako Lotleth Troll, Hellhole Flailer, Bloodfray Giant v nejakom drahšom nie-mainstreamovom Junde. Ďalší príklad podpory gildovných schopností. Nehovoriac o tom, že ak ocitneme po tlakom (čo by sme síce v RB veľmi nemali, ale predsa …) dá sa vyložiť i ako 3/3, ktorá sa svojim prvým uderom môže postaviť i Thragtusk-ovi, alebo Boros Reckoner-ovi.

Blood Baron of Vizkopa

Nedívajme sa teraz na neho ako na potenciálnu lietajúcu 10/10. Pretože hra, v ktorej táto situácia nastane bude už i tak pravdepodobne vyhraná. Pozerajme sa na neho ako na päťmanovú 4/4 s lifelinkom, ktorá ma dve výborne protekcie. Protekcie, ktoré ju ochránia pred väčšinou používaného cieleného zabíjania na štandarde. Teda pred kartami ako Abrupt Decay, Orzhov Charm, Dreadbore, Tragic Slip, Murder, vrátane takých „ničení“ ako Detention Sphere, Azorius Charm, či Feeling of Dread. A súčasne mu poskytnú i ochranu pred bytosťami ako Olivia Voldaren, Angel of Serenity, Loxodon Smiter či Boros Reckoner. Nie je o Obzedat, Ghost Council samozrejme, ale stále to podľa mňa bude slušne hrateľné. Ja viem – vždy na neho má dosah červená a teda karty ako Mizzium Mortars a Bonfire of the Damned … ale čo už – človek nemôže chcieť všetko.

Ral Zarek

Je to planeswalker. A nie je to Tibalt. Ak čo chcete viac? Ale i tak si položme základné otázky. Dokáže sa brániť sám? Áno. Nie síce úplne dokonale a bude ho to stáť dva body lojality – ale dokáže. Má ultimatívnu ultimatívku? Áno má. Je síce trochu „funny“ ale hry vyhrávať dokáže. A pridávanie lojality tiež nebude problém, zvlášť keď nájde využitie v agresívnejšom balíku, ktorý chce útočiť a teda tapovať obrancov, ale i v nejakom kontrolnejšom, kde by mohol odtapovávať bytosti s aktivačnými schopnosťami vyžadujúcimi tapnutie. Neviem, mám pocit, že sa Wizardi (po Jace 2.0) už trocha boja vydávať extra silných modrých, alebo modro-nejakých planeswalkerov. Tento sa ale naozaj podaril.

Master of Cruelties

Vyzerá tiež dobre, no oproti takej Exave bude podľa mňa ta jedna mana na viac v manacoste už viac než citeľná. A tiež si nájde miesto asi v inom type balíkov. Pretože v nejakom pomalšom RB kontrole by sa uchytiť mohol. Nejaký ten diskard na súperove hrozby (Duress, Appetite for Brains, Slaughter Games …) a nejaké to zabíjanie bytostí (Searing Spear, Mizzium Mortars, Dreadbore, Ultimate Price, …) na odstraňovanie otravných blockerov a zabiť súpera jedným útokom (+ napr. Pillar of Flame) by sa v nejakom „trochu inom Grixis Kontrole“ už mohlo podariť. Nehovorias o tom, že v útoku/obrane so svojim smrteľným úderom v kombinácii s úderom prvým zastaví po zemi kohokoľvek.

Deputy of Acquittals

Záchrana bytosti, na ktorú mieri cielené ničenie a extra 2/2 bytosť k tomu – to už stojí za zváženie. Rovnako ako návrat nejakej tej enters the battlefield bytosti na ruku – či už pridáva životy (Thragtusk), hľadá zeme (Borderland Ranger), ťahá karty z knižnice (Prime Speaker Zegana) či hrobu (Snapcaster Mage) – a extra 2/2 chumpblocker k tomu. Nebude to žiadna „game winning“ karta – ale zase … nie každý si stavia balík zo samých mýtických rér. Okrem toho sa dá vyložiť ako „obyčajný“ instatný blocker i vtedy, keď nemáme žiadnu bytosť na stole.

Turn / Burn

Ak potrebujete bezpečne odstrániť Thragtuska, Angel of Serenity, Boros Reckonera a neposkytnúť súperovi kartovú, či inú výhodu – je toto karta pre vás. Päť mán za takúto službu nie je veľa a i jednotlivé časti o samote sú viac ako hrateľné. Turn je v podstate modré instantné combat ničenie, čo viac než v pohode a Burn je instatný dvojmanový „burn“ za dva a ani v tejto oblasti veľa lepších (v pomere manacost/efekt/rýchlosť) možností nenájdete. Izzet tentoraz (ale nielen teraz – pamätníci Fire/Ice isto vedia o čom hovorím) dostal asi najlepšiu split kartu. A to vrátane tých rérkových. Pretože podľa mňa je jedným zo znakov dobrej karty i to, že vám nevytrhne peňaženku z nohavíc už iba pri obyčajnom pohľade na ňu v časopise ….

Far / Away

Nedosahuje síce kvality Turn & Burn, no stále je dostatočne využiteľné. Away je stále klasický edikt, ktorý ma dosah na necieliteľné bytosti ako Geist of Saint Traft. A keďže sa kúzla vyhodnocujú zľava doprava, dá sa pomocou ich oboch zbaviť i dvoch bytostí. Tú menej nebezpečnú vrátiť na ruku a tu silnejšiu prosto prinútiť súpera obetovať. A nesmieme zabúdať ani na možnosť, že si na ruku vrátime svoju bytosť, na ktorú mieri ničenie (napríklad tesne pred súperovým útokom) a tú súperovu zničíme a dosiahneme tak výmenu 2 za 1. A manovo to nie je až také nepredstaviteľné ako u iných split kariet.

Render Silent

A znovu sa modrí nedočkali bezpodmienkové dvojmanového prerušovania. A ani jednomanového s nejakou tou podmienkou. Ale zase už majú na výber zo štyroch trojmanových. Je tu Cancel, je tu Dissipate, je tu Psychic Strike(ten však je viac menej limitovaný do nejakého UBx Mill balíku). Silent je tiež obmedzený iba na UWx kombináciu … a mne tak trochu pripomína Detention Sphere (teda mimo Silence samozrejme). Prosto zruš kúzlo a „zruš i všetky ostatné“ v tomto kole. A protihráč, ktorý zvykne predhadzovať slabšie kúzlo pred zvratovým bude takto stáť pred problémom. I keď v súčasnosti by som pri „popularite hrobu“ dal asi prednosť „karty exilujúcej“ Dissipate, ale ak by som potreboval navýšiť počet bezpodmienkových rušení na 6-8, tak toto by bola cesta. Ale jej najlepšie časy samozrejme prídu až s odchodom Cavern of Souls.

Sin Collector

Svojho času sa Tidehollow Sculler na štandarde hral. A Collector má tiež dvojku dopredu. A je síce o manu drahší, no jeho výhodou je, že (na rozdiel od takého Mesmeric Fiend-a, či práve Tidehollow Sculler-a) takto exilnuté sorcery, či instant sa už k svojmu majiteľovi nevrátia ani po zničení tejto bytosti. A táto výhoda je o to výraznejšia, že sa tým pádom dá Collector tiež znova blinknúť pomocou kariet ako Clousshift, či Restoration Angel.

Nivix Cyclops

Mám pocit, že sa Wizardi rozhodli ešte trochu podporiť kontroly. Pretože pre zmenu do toho izzetského je toto stena ako sa vyšitá. Za tri many je viac-menej dostatočne rýchla na to, aby sa mohla bez obáv postaviť do cesty všetkým pozemným 3/x-kám a pritom sa za ľudovú cenu zahratia jedného sorcery či instantu z nej stane i kvalitný 4/4 bijec. A nezabúdajme, že toto posilnenie sa dá využiť i v obrane, čím síce „prepadne“ možnosť útočiť, no stále to bude 4/4 a tá toho v obrane pobije dosť.

Varolz, the Scar-Striped

Myslím si, že pokiaľ ide o gilgy, tak najväčšej podpory sa dostalo práve Golgari. Nielen že dostala pohodové ničenie Putrefy, ale i veľmi kvalitného trojmanového bijca. On je to síce iba trojmanová 2/2, ale on zase dlho iba 2/2 nezostane. Nové balíky sa síce okolo neho asi stavať nebudú, no bude vítanou posilou do rôznych ako agro, tak i selfmill balíkov vo farbách tejto gildy. Tým prvým pomôže recyklovať mŕtvych bojovníkov (napríklad zombie) na +1/+1 countre, tým druhým zaradiť do balíku i pár najlepších non-scavenge bytostí bez obavy z ich zbytočného odomletia. Ďalší pekný príklad podpory gildovnej schopnosti.

Ruric Thar, the Unbowed

Rampa je vždy iba tak dobrá, ako sú dobré bytosti do ktorých sa dá rampiť. Stále to nie je nový titán, na to mu ešte stále dosť chýba, ale je to … možnosť. Šesť mán je pre zelenú tak akurát, čísla sú viac než slušné a schopnosti vigilance a reach z neho robia (trochu nie-gruulsky) výborného obrancu. A najlepšie na tom je to, že každý pokus o jeho zničenie sa súperovi vypomstí. A nedajbože keby sa ten hráč pokúšal hrať svoju hru pomocou non-creature kúzel, to potom Ruric vyhráva hry sám o sebe.

Legion’s Initiative

Táto nová Crusade(s príchuťou) de facto posilní lacný Boros, kde potom budú jadro tvoriť bytosti ako Wojek Halberdiers(dvojmanová 4/3), Skyknight Legionnaire (lietajúca 3/3 s haste) a Sunhome Guildmage (vyrábajúci rovno 2/2) a pod. Problémom je len to, nakoľko bude práve tento enchantment lacný. Pretože ako sideboard sa hodí napríklad i do Aristokratov. Nie preto, že by to posilnenie o jedna dopredu pre bytostí ako Olivia Voldaren, alebo Falkenrath Aristocrat bola nejaká bomba, ale preto že môže zachrániť tieto bytosti pred globálnym (ale i cieleným) ničením hrávaným v kontroloch. Iným balíkom pomôže spustiť nejaký ten CIP efekt a ešte prideliť všetkým bytostiam haste. Ono to bude samozrejme viac významné práve pre (na masový) battalion spoliehajúci sa (pravdepodobne) lacný Boros, než na „one creature“ hrajúce decky, ale i tak.

Voice of Resurgence

Selesnya dostala posilu hlavne v oblasti svojej gildovnej schopnosti populate. Či už ide o Trostani’s Summoner-a, Advent of the Wurm či práve tohto mýtického kúsku. Osobne si nemyslím, že to bude až taká bomba. Teda mimo tvrdo Populate deck. Ale i tak. Všetci na EOT hrajúci súperi budú mať o problém na viac, a napríklad každé takto hrané ničenie (namierené na neho) vytvorí tokeny dva, a i sorcery ničenie posunie súpera do kartovej nevýhody. Netreba zabúdať i na to, že veľkosť tohto tokenu sa bude meniť i potom čo príde na stôl. A tak ho môže „pumpovať“ v podstate každá ďalšia vyložená bytosť.

Putrefy

V časoch bytostí ako Lotleth Troll, Experiment One, Varolz, the Scar-Striped a napríklad Boros-kých Charm-ov to nie je až také zlé ničenie. I keď „až“ trojmanové. A i keď je Ravnica zameraná skôr na očarovania, už v nasledujúcom cykle môžu byť vydané silné artefakty a tak sila tohto ničenie môže ešte rásť. Ona má dnes táto karta samozrejme veľkú konkurenciu v nezrušiteľnom Abrupt Decay, no zase pri pohľade na bytosti ako Thundermaw Hellkite, Griselbrand, Huntmaster of the Fells/Ravager of the Fells, Obzedat, Ghost Council či Olivia Voldaren sa výhody tohto instantného ničenia ukazujú viac ako dobre.

Advent of the Wurm

Takže si to spočítajme. Dvojmanová 3/3, trojmanová 4/4 a teraz štvormanová 5/5? S trample? A v zelenej, kde sú 4 many v treťom kole v podstate „samozrejmosťou“? A k tomu všetkému ešte spolupracujúca so selesnyanskou gildovnou mechanikou? Tak to už je niečo. Mohlo by to byť vôbec ešte lepšie? Mohlo. Pretože je to instant. Takže je to v podstate zeleno-biele štvormanové ničenie v podobe combat triku? Niečo ako Ambush Viper na tretiu? Osobne si myslím, že to bude karta hrávaná vo väčšine GWx Aggier. Ale samozrejme tú správnu šťavu to bude mať až s kartami ako Trostani, Selesnya´s Voice, Rootborn Defenses či Wake the Reflections. A to potom na hrateľnosti trochu získajú i karty ako dvojmanové Call of the Conclave či trojmanový Miming Slime.

Renounce the Guilds

V správnom balíku – a teraz nemyslím iba monowhite, ono i dobre postavený dvojfarebným balík bude stačiť – to je (zahraný v tej správnej chvíli) v podstate biely edikt. V niečom horší (ak súper nehrá zlaté karty), v niečom lepší (zloží i očarovanie – Detention Sphere, alebo planeswalkera – Sorin, Zarek, Domri). Minimálne v SB (a v maine podľa fieldu) každého balíku s bielou. Pretože, kto dnes nehraje zlaté karty? Ak sa vyjadrím farbami iba gíld tak Azorius má Geist of Saint Traft-a a Detention Sphere, Orhov má Obzedat, Ghost Council a Gift of Orzhova, Dimir má Duskmantle Seer-a a Lazav-a, v Izzete je Niv-Mizzet a (bude) Ral Zarek, Rakdos má Falkenrath Aristocrat-a a Oliviu Voldaren, Golgari sa môže pochváliť Deathrite Shaman-om a Lotleth Troll-om, Simic má Prime Speaker Zeganu a Master Biomancer-a, Boros disponuje Boros Reckoner-om a Aureliou, v Selesnyi je Loxodon Smiter a (bude) Advent of the Wurm, no a nakoniec v Gruul-e je Huntmaster of the Fells a Domri Rade. A to sú všetko karty hrávané (až na výnimky) v playsetoch. Takže s cieľom by nemal byť problém.

Blood Scrivener

Je to Dark Confidant a nie je to Dark Confidant. V úvode bude samozrejmé horší. Pretože v prvých kolách nebude robiť nič. Confidant ťahal karty bez podmienok (i keď to často dosť bolelo). Na druhej strane už v strednej fáze hry bude v tom správnom balíku lepší ako Confidant. Pretože bude ťahanie stáť hráča menej životov a pretože hráč ovládajúci Scrivener-a (a schopný sa dopracovať k prázdnej ruke) si môže ťahať extra karty vďaka modrým Think Twice a Thought Scour, červeným Faithless Looting a Wild Guess, či čiernym Sign in Blood a Underworld Connections. Takže to, že Scrivener nájde uplatnenie v balíkoch s čiernou je jasné. To či bude silnejší než Confidant, to ukáže čas.

Flesh / Blood

Osobne si myslím, že na to aby boli split karty naozaj hrateľné, musí byť dobrá i každá časť osobitne. Blood bude v balíkoch ako Naya Aggro či Gruul Agro taký +/- Searing Spear so sorcery rýchlosťou. A myslím, že práve takýmto balíkom nejaký ten dvojmanový burn schopný zasiahnuť ako hráča, tak i potvoru ešte dosť chýbal. A ak si uvedomíme, že v týchto balíkoch sa hrávajú i bytosti ako Loxodon Smiter, Thundermaw Hellkite či Thragtusk, je jasné že sa Blood dokáže v pohode dostať i na 4-5 damage. A to nespomínam chuťovky ako Wolfir Silverheart. Výhodou je i to, že Blood nie Prey Upon či Pit Fight, takže nedochádza k fight-u a súperova bytosť nemôže odplácať. Samozrejme je tu stále možnosť podstrelenia, ale potenciálny zisk za to podľa mňa stojí. Flesh už stojí trochu viac many, než aby bol automatický hrateľný v každom BG Aggre, G/W/B Midrangi či BUG-u , ale úplne mŕtva karta to tiež nebude. Ale úplne dokonalá bude Flesh / Blood samozrejme v „akomkoľvek“ balíku vo farbách Jundu. Ak sa súper v strednej fáze zatapuje, môže kľudne prehrať vďaka jednej jedinej fúzii.

Warleader’s Helix

A tak málo chýbalo. Predstavte si , že by tento Helix stal 3 many. A jedno v akej kombinácii – či už 1RW, či (R/W)RW, alebo RRW. Bola by to jedna z najlepších kariet edície. Takto to bude stále dobrá karta, zvlášť ak si uvedomíme koľko hraných bytostí má 4 (a menej) do obrany (Restoration Angel, Loxodon Smiter, Ravager of the Fells, Olivia Voldaren, …), ale bude to už o poznanie menšia bomba. A v súbojí dvoch WRx Aggier dokáže pekne „obracať hru“.

Unflinching Courage

Armadillo Cloak je späť. Ak si odmyslím, aká úžasná bude táto karta na limited, tak možno i na súčasnom štandarde sa nájdu v Bant Auras balíku hexproof bytostí (Geist of Saint Traft, Invisible Stalker), ktoré takéto vylepšenie iba privítajú. Pretože práve u nich nehrozí podstrelenie a teda výmena 2 za 1. A takéto bytosti sú s výnimkou kúzel ako Tribute to Hunger a Devour Flesh tiež samozrejme imúnne voči súperovmu ničeniu. Ale i bez takejto imunity sa nájdu balíky (hlavne na budget úrovni) ktoré budú chcieť svoje bytosti (Pilgrim, Elf, …) vylepšovať práve takto.

Beck / Call

Podobne ako v prípade Flesh & Blood i tu Beck predstavuje tu lepšiu časť. Ono naťahať si za zosielane bytosti karty sa hodí vždy. Ťažko síce na štandarde vznikne nejako obdoba Kombo-elfov (modern je samozrejme niečo iné) ale i tak sa táto karta bude dať hrať. A práve v Simicu by mohlo nájsť dosť kariet, ktoré by s Beck spolupracovali i okolo elfov – Arbor Elf, Gyre Sage, Elvish Archdruid, Elvish Visionary, Zameck GuildmageCraterhoof Behemoth. A v nejakej tej Rampe, alebo Mindrange-i bude samozrejme výborne spolupracovať i Call.

Gaze of Granite

Taký trochu iný Pernicious Deed. Horší v tom, že sa nedá vyložiť do „zásoby“ a o kolo zoslať za potrebné X. A tým pádom je i trochu manovo náročnejší. Na druhej strane zloží i planeswalkera a to sa počíta. Prosto globálne ničenie ako má byť. Že by to bola šanca na nový The Rock na štandarde? Ono tých regenerovateľných bytostí / permanentov veľa nie je. Teda ak si odmyslíme Boros Charm … A pár dobrých kariet v GB, GW a BW farebnej kombinácii vyšlo i v tejto edícii.

Crypt Incursion

V čase všemožných Reanimátorov je to ďalšia možnosť ako sa s nimi vyrovnať. Jej najväčšou výhodou je asi práve to pridanie životov. Pretože ak príde na ruku až potom, čo súper už nejaké to „telo“ reanimoval – napríklad prvými Unburial Rites – nie len že odstráni z hrobu ďalšie potenciálne ciele, ale ešte pridá i pár životov aby sme si mohli potiahnuť nejaké riešenie i na toho bijca čo zostal v hre. O instantnom vyprázdnení hrobu práve tesne pred práve zosielanou reanimačkou snáď ani nemusím ani hovoriť. Na iných formátoch máme samozrejme lepšie riešenia, ale na štandarde by čierny o tomto grave-hate mohol aspoň uvažovať.

Ready / Willing

Samy o sebe nie sú jednotlivé časti tejto karty nič extra. Ready je svojím spôsobom jeden z módov Boros Charmu obohatený o možnosť vytvorenia si „prekvapivých“ obrancov odtapnutím vlastných útočníkov a Willing je taký jednorazový Vault of the Archangel … ale spolu by v nejakom štandardovom variante The Rocku nemuseli byť až také zlé.

Drown in Filth

Ak už odomielať kvôli zemiam (Mulch) či kvôli bytostiam (Grisly Salvage), tak prečo nie kvôli zabitiu nejakej súperovej odpornej bytosti? Malou nevýhodou je iba sorcery rýchlosť, ale inak … na začiatku hry by nemal byť problém mať nejakú tu zem v hrobe na zabitie malej hávede a neskôr i dosť na nejakú tu väčšiu opachu …

Zhur-Taa Druid

Raz za čas vydajú Wizardi manového urýchľovača, ktorý má ambície nebyť iba obyčajným dodávateľom many. V roku 2001 to bol Werebear, ktorý sa bežne menil na dvojmanovú 4/4 a v roku 2009 sa objavil Noble Hierarch, ktorý dokázal posilňovať našich osamelých útočníkov. A tento rok sme dostali dokonca dvoch. Urýchľovača a „nového Tarmogyfa“ v jednom v podobe Gyre Sage a teraz prišiel Zhur-Taa Druid. Pridanie many sa vždy hodí (Gruul má drahšieho „sádla“ dosť) a ubratie jedného života súperovi (hovorme o štandarde) neurazí. Škoda, že je to všetko prilepené na takom slabom dvojmanovom tele. Keby stál Druid jednu manu, alebo bol za dva many aspoň 2/1, bol by oveľa lepší. Takto sa väčšina hráčov rozhodne skôr pre rýchlejšieho Elfa/Pilgrima, alebo odolnejšiu Sage. Ale ktovie, keby niekedy v budúcnosti vyšlo nejaké slušné „permanentné“ odtapovanie ala Nature´s Chosen, alebo Quirion Ranger, mohol by nás Druid posúvať do slušnej výhody ako v mane, tak i v životoch.

A to bolo asi tak všetko. Je mi jasné že pri takomto „horúcym perom“ písanom prehľade som na nejaké karty zabudol a nejeké precenil a budem rád ak ma v takom prípade skritizujete v komentároch.

Dorlas

Leave a reply


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>