Letmý rozbor kariet z Magic 2014 Core Set

 

Zdravím kompletný spoiler M 14 je už tu a s ním i ja s rýchlym nástrelom  kariet z tejto edície, ktoré ma zaujali. A znova ich bude trochu viac, pretože sa snažím vypichnúť nielen tie očividné bomby, ale i možné (budúce) súčasti balíkov. Takže poďme na to:

Ajani, Caller of the Pride

Je to (schopný) trojmanový planeswalker. A už to by stačilo na to, aby sa hral. Nespĺňa síce „základnú“ podmienku planeswalkerov – nedokáže sa sám brániť a ani jeho ultimatívka nie je bohviečo a jeho dve biele v manacoste ho odsudzujú do prevažne heawy-white balíkov, ale práve v takýchto (aggro) balíkoch by sa jeho prvé dve schopnosti dali veľmi dobre využiť. Prvá napríklad v kombinácii s bytosťami ako Silverblade Paladin a Fencing Ace a druhá pre zmenu v kombinácii s takým napríklad Fiendslayer Paladin-om alebo Nearheath Pilgrim-om. Tá prvá navrhovaná bytosť je vždy tá lepšia, druhá samozrejme tá skôr budget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archangel of Thune

Áno ja viem, chýba mu flash a „prebýva“ jedna mana v manacoste. Takže to nie je Restoration Angel. Na druhej strane prežije priamy súboj s ním, polieči a ešte i posilní všetky moje bytosti. Takže je to podľa mňa celkom vhodná karta do nejakého či už „token“ alebo „non-token“ selesnyanskeho agra, alebo BW Tokenov. Teda ak sa vaše myšlienky uberajú smerom k nejakej tej lietajúcej päťmanovke.

Fiendslayer Paladin

Biele kone (White Weenie, White Humans … vyberte si) zostávajú silné. Tri many sú za 2/2 s troma dobrými vlastnosťami tak akurát. A ak zariskujeme a pokúsime sa Paladina nejako posilniť (Bonds of Faith, Ring of Thune) s vedomím, že nám ho čierny a červený súper nemôže nijako podstreliť, môže už výrazne zamiešať i životmi. Len nesmieme zabudnúť na to, že Paladin nemá „ozajstnú protekciu“ a tak na neho majú stále dosah čierne a červené bytosti (či už v combate, alebo skrz schopnosti) a tiež planeswalkeri.

Jace, Memory Adept

Je to Jace. A už to by stačilo na to, aby sa hral. Stojí síce až päť mán a tiež sa nedokáže brániť sám, no na druhej strane sa stále môže jeho prvá schopnosť stať zdrojom slušnej kartovej výhody, druhá výrazne pomôže v odomieľajúcich balíkoch a ultimatívka dokáže vyhrávať hry. Takže dohromady spočítané … nie je to najsilnejší Jace, ale je to … Jace.

Jace’s Mindseeker

Nepozerajme sa na neho ako na nejakú súčasť odomieľajúceho balíka. Pozerajme sa na neho ako na (síce predraženú, ale) lietajúcu 4/4 s importovanou kartovou výhodou. A ak nenarazíme na nejaký Domri creature deck, tak pri 5 kartách je šanca na zoslanie niečoho poriadneho (a k tomu zahodenie ešte niečoho slušného) už značná. Len to chce dožiť sa jeho zoslania. Možno by bolo treba zvážiť nejakú simickú Rampu, alebo  nejaké to staromódne Celomodré peklo.

Dark Prophecy

Žeby nová Necropotence? V prípade, že disponujem možnosťou obetovať si bytosť (Cartel Aristocrat), ktorá sa môže vrátiť z hrobu (Gravecrawler) a disponujem manou na takéto prevedenie (Godless Shrine, Isolated Chapel) a dokážem túto manu i znásobiť (Crypt Ghast) tak by z nej nová Necropotencia byť mohla. Ja viem, že na to čo Necropotence dokázala sama, potrebuje Dark Prophecy príliš veľa pomoci, ale určite to stojí za zváženie. A ak si toto celé ešte umelecky poistíme (Blood Artist) stane sa s tohto očarovanie vlastne súčasť už „fungujúceho“ balíku a tak by si svoje miesto na slnku Dark Prophecy nájsť mohlo.  Nehovoriac o tom, že je to výborná ochrana pred ničeniami a tými globálnymi obzvlášť pre Monoblack Aggro.

Doom Blade

Klasika. Ale či sa bude hrať? Momentálne jej totiž okrem konkurencie môže narobiť vrásky i niekoľko bytostí. Lotleth Troll – regeneruje a je čierny, Varolz, the Scar-Striped – regeneruje a je čierny, Experiment One – regeneruje, Falkenrath Aristocrat – je čierny, Obzedat, Ghost Council – je čierny … atď. Plus má značnú konkurenciu. Je tu Abrupt Decay, ale ten je samozrejme úplne iná liga. Takže ďalej … Putrefy – ignoruje regeneráciu a ničí i artefakt, ale zase stojí tri many. Ultimate Price – podľa mňa má Price väčšie obmedzenia, takže Blade. Orzhov Charm – ten je limitovaný do BW kombinácie, ale zničí čokoľvek. Dreadbore – je to sorcery a je tvrdo BR, ale sundá i planeswalkera. A to ešte nespomínam rôzne edikty (Devour Flesh, Tribute to Hunger, …). Ale čo … je iba dobre, že si hráč môže vybrať.

Lifebane Zombie

Jasná sideboardová záležitosť pre Zombie, v prípade ich stretu s bielym, alebo zeleným súperom. Zvlášť on play. Pretože tých potenciálnych cieľov  je viac než dosť – Voice of Resurgence, Geist of Saint Traft, Boros Reckoner, Huntmaster of the Fells, Restoration Angel, Obzedat, Ghost Council, Angel of Serenity, Kalonian Hydra a ďalšie. A dá sa blinknúť. Nehovoriac o tom, že proti výrazne bielo-zeleným súperom bude môcť Lifebane Zombie i v pohode útočiť a to človek ocení i tú trojku do útoku.

 


Shadowborn Demon

Mám rád bytosti s entres the battlefield schopnosťami. A toto je defacto taká (lepšia) Doom Blade  (až tak veľa démonov sa nehraje) prilepená na lietajucom 5/6 tele. A to všetko za iba 5 mán. Takže niečo ako Nekrataal na steroidoch. A keďže v upkeepe (pri nesplnení podmienky) nemusím obetovať jeho, ale kľudne nejakú podpornú bytosť, či dokonca bytosť, ktorá sa dokáže z hrobu vrátiť (Geralf´s Messenger, Gravecrawler) dalo by sa toto torpédo možno i hrať. A v nejakých Selfmill Reanimátoroch, by nemal byť problém ani so splnením podmienky. Alebo si ho v Dimire môžem (v prípade potreby) vrátiť hneď na ruku (Far/Away), kde si počká na ďalšiu súperovu bytosť.

Burning Earth

Doteraz nebol na štandarde hráč nejako postihnuteľný, ak hral neštandardné zeme. Teraz už je. A možno je dobré, že Searing Spear odišiel. Pretože toto je slušná posila klasickej Monored Fritky. Štyri zeme sú akurát tak čas, kedy klasickej Fritke dôjde dych (karty) a toto by mohol byť spôsob ako sa „dokĺzať“ k úspešnému koncu. A vlastne je i dobre, že to stojí 4 many, pretože sa tak vyhneme najčastejšiemu „ničeniu enchantmentov“ Abrubt Decay-u. Ale i v klasickom RG Tlaku by to bol celkom vhodný sideboard, hlavne proti všetkým troj-, štvor-, a päťfarebným Midrange balíkom.

Chandra, Pyromaster

Mám pocit, že Wizardi sa boja vydať nevybalansovaného (teda hlavne príliš silného) červeného planeswalkera viac než modrého. Preto i Chandra nebývala nejako extra silná. Doteraz. Teraz si myslím, že vydali jej zatiaľ najsilnejšiu verziu. Jej sila sa ale prejaví hlavne na formátoch, kde je možná manipulácia s knižnicou (scry napríklad), kedy jej druhá schopnosť nadobudne nový rozmer. No a jej prvá schopnosť dokáže ako (v spolupráci s ďalšími burn kúzlami) dostreľovať bytosti súpera, tak i uvoľňovať cestu naším útočníkom vyraďovaním súperových obrancov. A pritom ešte trochu pripáliť i súpera. A ultimatívka už môže byť v tom správnom balíku naozaj ultimatívna.

Ogre Battledriver

Predstavte si jeho spoluprácu napríklad s takou Kalonianskou  Hydrou. Ale samozrejme sú tu i ďalšie bytosti, hlavne tie disponujúce lietaním, alebo prvým úderom, ktoré by sa nemuseli báť hneď útočiť. Tiež dosť posilní bytosti, ktoré niečo robia, ak zrania súpera ako Nightveil Specter, Precinct Captain, Liliana´s Reaver a ktoré budú môcť vďaka nemu útočiť prekvapivo. Dokáže tiež slušne zariadiť battalion (teda ak by na neho niekto chcel hrať) a podobné kúsky. A stále je to i 3/3 na stole. I keď je pravda, že 4 many (z toho dve červené) sú dnes za 3/3 už pomerne dosť. Takže to asi nový Hellrider nebude, ale šancu by dostať mohol. Buď v nejakom RG Aggre, alebo v Slight-e.


Mindsparker

A je tu možno blízke obrodenie i Slight balíkov. Teda balíkov založených nielen na burn kúzlach, ale i na pár rýchlych, alebo inak schopných bytostiach. Tri many za bytosť s trojkou dopredu a first strikom ( a teda  sa dokáže i postaviť Boros Rekoner-ovi) a slušnou pridanou hodnotou sú znova tak akurát. Hlavne ak táto bytosť potrestá súpera za každý Sphinx´s Revelation, Advent of the Wurm, Think Twice, Azorius či Izzet Charm. A tiež za každý Supreme Verdict, Terminus či Lingering Souls. Nebude to do každého balíku (v Aggre by to mohlo byť príliš pomalé a manovo komplikované) ale práve v takom dobre postavenom  Slight-e sa určite nestratí. A pri dnešnej (farebnej) rôznorodosti balíkov možno ani v maine.

Garruk, Caller of Beasts

A bude sa rampyť. Ak mám extra silnú (a pravdepodobne aj extra manovo náročnú) bytosť na ruke tak ju za -3 proste zošlem a stále mi zostane nebezpečný planeswalker, takže je to v podstate free spell a nemusím sa báť, že mi bude táto dotyčná bytosť iba trčať na ruke. Alebo si nejaký extra kúsok proste za +1 nájdem a keďže mám k dispozícii minimálne 6 mán (… kúzlil som Garruka) v ďalšom kole možno zošlem i dve. Len teraz, čo také hľadať? Huntmaster of the Fells je zelený, Craterhoof Behemoth a Sylvan Primordial samozrejme tiež, ale i Armada WurmTrostani´s Summoner spĺňajú podmienku. A to som spomínal iba „enters the battlefield“ bytosti. Vráti sa Rampa?

Into the Wilds

A táto karta mi môže pomôcť do Garruka sa narampyť. Pretože je to manové urýchlenie a draw engine v jednom. Okrem toho by dobre spolupracovala s Domrim. On by ťahal bytosti a ona pre zmenu zeme a dávala ich priamo do hry. Že by sa vracali časy Titánov? Teraz máme aspoň manových urýchľovačov (Elvish Mystic, Zhur-Taa Druid, Somberwald Sage) a v oblastí veľkých bytostí by sa tiež čosi našlo.

Kalonian Hydra

Ak dokáže prežiť kolo, tak v tom nasledujúcom útočí ako 8/8 s trample. A ak jej dokážem dať haste (Lightning Mauler, Ogre Battledriver, Ring of Valkas)  tak je súper v p … poriadnych problémoch. Ale možno ju postihne osud iných „veľkých zelených“ ako boli Vorapede, či Soul of the Harvest  a extra sa nepresadí. Nechám sa prekvapiť, ale tejto hydre by som úspech prial. Ono 5 mán, za potencionálneho 8/8 útočníka s trample, naozaj nie je veľa. A to, že dokáže zdupľovať +1/+1 countre i iným (asi prevažne simickým) bytostiam, to je iba taká čerešnička na torte. Že by finišer v RG Aggru?


Kalonian Tusker

Dobrá karta z opačnej strany. Teda z oblasti bytostí nenáročných ako manovo, tak i finančne. Nová Flinthoof Boar to nebude, na to jej chýba možnosť prekvapivého útoku hneď po vyložení, a nemôžem ju zoslať skrz  Burning-Tree Emissary-ho, ale zase je to 3/3 bez podmienok. Takže minimálne v takom RG Aggre by ju zase nahradiť mohla. A bez Thragtusk-a by už hádam nemal byť taký problém, tie životy súperovi zobrať i „po staru“.

Savage Summoning

Cavern of Souls nám už dlho naše bytosti pred prerušovaniami chrániť nebude a toto by mohla byť (minimálne pre zeleného) slušná náhrada. Je to síce v podstate kartová nevýhoda, na druhej strane ňou môžem súpera i pekne vytrikovať. Ak vďaka nej zošlem prekvapivého blokera (a ja ho zošlem, pretože mi súper ani toto kúzlo, ani danú bytosť prosto nepreruší) a pritom to bude bloker slušných rozmerov (+1/+1 counter, nehovoriac o tom, že hlavne v zelenej  bývajú tie bytosti veľké i samy o sebe), môže z toho byť i pohodová fér výmena, po ktorej mne zostane bytosť na stole. A myslím si, že práve po odchode Cavern of Souls sa kontrolné balíky s prerušovaniami začnú objavovať o dosť častejšie. Alebo si proste podržím na ruke jednu bytosť (na ochranu pred Supreme Verdict-om) a v pohode ju pomocou nej potom zošlem EOT.

Scavenging Ooze

Pre mňa hlavný dôvod chodiť na drafty tejto edície. Karta, ktorá je dobrá naprieč všetkými formátmi! Na štandarde pomôže proti Junk Reanimátoru (a vlastne voči všetkým Reanimátorom). Oslabuje také bomby ako Snapcaster Mage, Deathrite Shaman, Geralf´s Messenger. Má dosah na golgarijsky scavenge. Na moderne bude dobrý od Jundu po Nayu. Čistí, lieči a rastie. A to všetko za dve many (a malú investíciu jednej zelenej many – a to dokonca i prietokovo). Osobne si myslím, že by sa z neho mohol stať nový Tarmogoyf štandardu. Konečne dobrá zelená karta. Začínam mať rád Wizardov.

Predatory Sliver

Spomínam ho extra preto, lebo na legacy je to po Muscle Sliver-ovi a Sinew Sliver-ovi tretí dvojmanový posilňovač sliverov. A tri playsety sú už dostatočná záruka, že to chodiť bude. A tiež by to mohlo znamenať obrodu Sliverov na moderne. Tam je výber týchto bytostí viac než dostatočný a to nehovorím o tom, že by pri spolupráci Gemhide Sliver-a s Manaweft Sliver-om a vďaka dostupným ravnickým dualom by mohli byť tí modern Sliveri kľudne i päťfarební. Na štandarde to asi nebude ono (ale zase ktovie) vďaka „všadeprítomným“ globálnym ničeniam (Verdict, Terminus) a malému množstvu posilňujúcich sliverov.

 


Witchstalker

Ak by sa rozmohli modré a čierne balíky. Alebo pri dnešných možnostiach v oblasti duálnych zemí – skôr balíky s modrou a čiernou, mohol by toto byť slušný sideboard. A v prípade, že by ste to hrali na Unflinching Courage (a možno i Holy Mantle) tak by to mohla byť i slušná súčasť mainu. Predsa len – nejde zabiť, nejde vrátiť do ruky, nedá sa tapnúť + jeho čísla ukazujú, že čo to prežije i combate i bez posilnenia a po ňom ešte viac. Pravdepodobne sa najviac uchytí v GW Aurách, či GW Aggre.

Haunted Plate Mail

Variácia na living weapon. A podľa mňa vcelku dobrá. Toto brnenie totiž vydrbáva s  najčastejšie hranými globálnymi ničeniami ako Supreme Verdict a Terminus – nie je to  bytosť  (takže na neho nedosiahnu) a ak sa ňou chce stať a zaútočiť si, tak bez obáv môže (sorcery rýchlosť globálok). Okrem toho dokáže slušne posilniť i celkom malé bytosti (manových urýchľovačov napríklad) či subtílnych letcov (Lingering Souls). Takže za mňa – ok.

Pyromancer’s Gauntlet

Pred dávnymi časmi sme delili burn kúzla na zástupcov malej fritky (Lightning Bolt, Incinerate) a na zástupcov veľkej fritky (Fireball, Hammer of Bogardan). Dnes sa na štandarde pohybujú (budú pohybovať) skôr tí prví menovaní (Pillar of Flame, Shock, Skullcrack) a tak by tento artefakt mohol pomôcť. Na druhej strane by mala (a po odchode Thragtuska i mohla) dobrá Fritka vyhrať skôr než sa dostane k svojej piatej zemi …. takže neviem. Pretože  nikde inde ako do Fritky sa podľa mňa tento artefakt nehodí.

Ratchet Bomb

Stále je to dobrá možnosť ako sa zbaviť (rýchlo a čisto) súperových tokenov. A pre niektoré balíky (čierne, červené) je to i jediná možnosť ako sa zbaviť nepríjemných enchantmentov. A pre balíky, ktoré sa potrebujú dožiť (aspoň) strednej fázy hry, by toto mohlo byť riešenie ich problémov s rýchlými súpermi. A pre kontroly, riešenie všetkých. Je to prosto príliš variabilná karta, než aby sa nehrala.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strionic Resonator

Dnes pomaly nemôžete otvoriť konzervu, aby na vás nevybehla nejaká karta s when, whenewer alebo at. A väčšinou (i na štandarde) ide o naozaj vynikajúce (a naozaj naozaj drahé) karty ako Geist of Saint Traft, Snapcaster Mage, Boros Reckoner, Huntmaster of the Fells, Obzedat, Ghost Council, Restoration Angel. A to hovorím iba o bytostiach. Toto môže byť nový Cursed Scroll štandardu (znalci dejín magicu vedia o čom hovorím). Alebo i nemusí. Ale je to karta s naozaj výrazným potenciálom.

Mutavault

Je to sliver a nie je to sliver. Je to human a nie je. A zombia a spirit a … podobne. Na jednej strane sa už niekoľko tribal deckov uchytilo, na strane druhej sú momentálne v móde viacfarebné balíky a tam Mutavault dávaním bezfarebnej many práve nezapadá. Ale na moderne, alebo na legacy to už bude samozrejme úplne iná káva.

A to by bolo asi tak všetko. Ako vždy sa teším na príspevky v komentároch.

Dorlas

Leave a reply


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>